Banner
 

Megnyert pályázataink

 NTP-TV-15-0094 Életvitel

                            Technika

Petíció a technikáért PDF Nyomtat Email
Írta: Tóth Sándor   
2009 október 11., vasárnap 21:15

2009 áprilisában a TOE elnöksége petícióval fordult  az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságához.

A petíció teljes szövege:

Az Országgyűlés Oktatási és tudományos bizottsága részére

Budapest

A Technikatanárok Országos Egyesületének Elnökségi állásfoglalása a technikai nevelés helyzetéről

A Nemzeti Alaptantervben szereplő Életvitel és Gyakorlati Ismeretek műveltségterület Kerettantervi tantárgyi megfelelője a Technika és életvitel tantárgy.

A tantárgy más-más elnevezéssel régóta jelen van az iskolai tantárgyak között, elég csak utalni a szakképzéstörténetre, a „szlöjd” mozgalomra, és a kézügyesség fejlesztést célul választó, egész Európában szinte együtt reformált iskolai programokra. Ez évben ötven éves a Gyakorlati foglalkozás és a hozzá kapcsolt tanárképzés is. Az 1978-as tantervi reform újítja meg a technikai nevelést oly módon, hogy a tantárgy korszerű műszaki alaptudományos bázis műveltségelemeket alakítson ki minden iskolai korosztályban. A természettudományos műveltségelemeket közvetlenül szintetizáló tantárgyunk nem csak a manuális képességek kialakításával és fejlesztésével – bár ez nem kevés, gondoljunk csak az ember által teremtett technikai környezetre és az alkotó, építő emberi munkára -, hanem az elemi technikai intelligencia, és a nemzeti műszaki kultúrába való bevezetéssel is foglalkozik.

Számos társadalmi jelenségért, a közállapotokért (mint pl.: a munkanélküliség, a fizikai munka becsülete, a természettudományos és műszaki pályák alulpreferálása, leszakadó rétegek célorientálása, stb.) közvetlenül tenni képes tantárgyunk az iskola világában. Tanáregyesületünk az alapfokú-, a középfokú- és felsőoktatás technikai neveléséért tenni kész tanártársainkat szervezi szakmai fejlesztési és szakmai érdekérvényesítési céllal.

Aggódva figyeli tanártársadalmunk, hogy a változó pedagógiai feltételrendszerben éppen az a tantárgy szenvedi el a legnagyobb hátrányokat, szorul vissza szakmai feltételeiben, a gyermeket fejlesztő szaktantermi körülményeinek szegényedése éppen ott üt vissza, ahol arra a társadalmi szükség a legnagyobb lenne.

Bizton állítjuk, hogy a szakképzés hatékonyságnak mai mélyrepülése visszafordítható lenne, ha a technikai képességek alapozása megfelelő lenne az általános iskolában.

Szeretnénk néhány érvet felhozni a gyakorlat-orientált technika tárgy szükségessége mellett:

1.      Az embert egyszerre három környezet veszi körül: Természeti környezet, társadalmi környezet, technikai környezet. Az emberi lét alapja a Földön e három környezet egyensúlyának fenntartása. Közoktatásunk kötelessége mindhárom környezetet és azok egymásra hatását (globális problémák) a tantárgyi rendszerben leképezve a felnövekvő nemzedékkel megismertetni. A technikai műveltség az általános műveltség része!

2.      A „technika” a gyakorlati képességek fejlesztésével olyan képességek kialakulásához járul hozzá, mint az előrelátás, körültekintés, pontosság, kreativitás. Az anyagok vizsgálata, felhasználása és az igényeinknek megfelelő kész tárggyá formálása közben fejlődik algoritmikus gondolkodása, szemmértéke, esztétikai érzéke.

3.      A „kéz intelligenciájának” fejlesztése is fontos feladat. Az ügyes kezű, konstruktív szakember elhelyezkedési esélyei nagyobbak!

4.      Az értékek megőrzésének igénye és felelőssége csak annál a gyermeknél alakítható eredményesen, aki tudja, megtapasztalta már, milyen emberi teljesítmény valamit előállítani. Aki ezt nem éli át, nem igazán tudja a körülötte lévő emberi alkotásokat megbecsülni!

5.      A munka szeretete az akaraterős, céltudatos, szorgalmas ember jellemzője. Kell tehát a munkára nevelés!

6.      A tervezést, a gazdálkodást (anyaggal, energiával, pénzzel, idővel, humán erőforrásokkal) a gyermek életkori sajátosságai figyelembevételével gyakoroltatni, megtapasztaltatni kell.

7.      Fontos feladata a technika tárgynak a természettudományi tárgyakban és más „tudásforrás”-ból szerzett ismeretek szintetizálása egy-egy probléma megoldása során.

8.      Bátran állíthatjuk, hogy a „tudásiskolában” kudarcok sorozatát elszenvedő gyermek is sikerélményhez jut gyakorlati képességeinek kipróbálása (és fejlesztése) által.

9.      Ha az ember nem ismeri az anyagok legfontosabb tulajdonságait, mindennapjaink technikai rendszereit, akkor nem tudja azokat rendeltetésszerűen, balesetmentesen használni.

Szakmai segítségünket és együttműködésünket felajánlva tisztelettel:

Technikatanárok Országos Egyesülete elnöksége

Budapest, Apáczai Könyvkiadó, Tanáregyesületi Elnökségi Ülés, 2009. április 1.

 

 

 

Velner András

a Technikatanárok Országos Egyesületének

elnöke

 

 
porn porn porn cisini sitiliri bihis sitiliri dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir 2024 bihis sitiliri bihis sitiliri bahis siteleri cisini sitiliri cisini sitiliri dinimi binisi virin sitilir 2024 porn siteleri 2024 dinimi binisi porn sex siteleri 2024 porno dinimi binisi porn porn porn porn porn porn porn porn porn grindpishibit sex binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir xnxx porn xnxx porn deneme bonusu deneme bonusu veren siteler