Banner
 

Megnyert pályázataink

 NTP-TV-15-0094 Életvitel

                            Technika

Somogyváriné Pajzs Klára véleménye PDF Nyomtat Email
Írta: Somogyváriné Pajzs Klára   
2012 november 14., szerda 14:09

Röviden szeretném leírni személyes véleményemet, egyet nem értésemet a TÉGY kerettantervvel kapcsolatosan.

Huszonöt éve tanítok technikát, foglalkozom tehetséggondozással, és szívügyem ez a tantárgy, ami szerintem az ellehetetlenülés határához érkezett. 

Az informatika, a számítógépes ismeretek szükségességének felismerésekor a technika tantárgy évi 74 órájába építették be a számítógépes alapismereteket, majd tantárgyunk óraszámának felét „áldoztuk az informatika oltárán”. Nem kérdőjelezem meg az ez irányú ismeretek szükségességét, hiszen magam is napi szinten használom, de az évtizedek során a megmaradt óraszámba minden módosításkor újabb, egyre több tananyag zsúfolódott.

A háztartási-, közlekedési-, műszaki ismeretek mellett a drogprevenciótól a gazdálkodási ismereteken át a pályaorientációig mindennel foglalkoznunk kell, a műszaki szemlélet kialakítása egyre kisebb jelentőségűvé vált. Csodálkozunk, hogy a gyerekek nem szakmát választanak, hogy szinte mindenki humán műveltségterületet céloz meg? Egyre kevesebb idő jutott eddig is a különböző alakítható anyagok megismerésére, az alkotás örömének megélésére, szakmák megismertetésére.

Most, amikor kiemelt cél műszaki szakemberek képzése, a munkára nevelés, érthetetlennek, és elfogadhatatlannak tartom a tantárgy óraszámának további csökkentését, kiváltképpen a nyolcadik évfolyamból való teljes kivezetését. Ekkor állnak diákjaink pályaválasztás előtt, ekkor hozzák meg a jövőjüket meghatározó egyik legfontosabb döntést: milyen szakmát válasszak? A tervezet nem segíti a NAT-ban megfogalmazott kiemelt célok elérését, a kétkezi munka megszerettetését, a műszaki értelmiség felé terelést, mondhatnám egy tudathasadásos, paradox helyzet állt elő. A cél eléréséhez ez a kerettanterv alkalmatlan eszköz. Az iskola a növekvő tananyag mellett, csökkenő óraszámokban nem képes teljes mértékben pótolni a családok helyes életvitelre nevelését sem. Nem vállalhatjuk fel teljes egészében ezt a feladatot, erre más megoldásokat kéne keresni.

Aki tanított már általános iskolában technikát, az tisztában van a gyerekek életkori sajátosságaiból adódó munkatempóval, tudja, hogy egy tanóra mire elég, mik azok az ismeretek, amit ezzel a korosztállyal meg lehet értetni, csináltatni. Hetedikben még korai a lakás elektromos-, és egyéb közművekkel való ellátását tanítani; nincsenek megfelelő előzetes ismereteik pl. fizikából. A túl sok új információ felszínes tudást eredményez. Minden pedagógus tudja, hogy az alkalmazható tudás megszerzéséhez gyakorlás, ismétlés szükséges. A TÉGY tantárgy lényege éppen ebben lenne, de erre a tervezet nem biztosít elegendő időt. És akkor a tárgyi-, és anyagi feltételek meglétéről, a csoportbontások szükségességéről még nem is esett szó.

Remélem, megfontolás tárgyává teszik a kerettantervben leírt tartalmakat, és óraszámokat, mert (bár nem szeretnék nagy szavakat használni, de) Magyarországnak a jövőben dolgozni tudó, akaró, és szerető termelő emberekre lesz szüksége. Nevelésük az általános iskolákban kezdődik!

Amennyiben a kerettantervvel kapcsolatosan részletesebb, tételesebb szakmai véleményt is elfogadnak akár tőlem, akár tanáregyesületünktől, szívesen vállaljuk annak megírását.

 

Tisztelettel, üdvözlettel: Somogyváriné Pajzs Klára

Utolsó frissítés: 2012 december 12., szerda 16:09
 
porn porn porn cisini sitiliri bihis sitiliri dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir 2024 bihis sitiliri bihis sitiliri bahis siteleri cisini sitiliri cisini sitiliri dinimi binisi virin sitilir 2024 porn siteleri 2024 dinimi binisi porn sex siteleri 2024 porno dinimi binisi porn porn porn porn porn porn porn porn porn grindpishibit sex binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir xnxx porn xnxx porn deneme bonusu deneme bonusu veren siteler