Röviden szeretném leírni személyes véleményemet, egyet nem értésemet a TÉGY kerettantervvel kapcsolatosan.
Huszonöt éve tanítok technikát, foglalkozom tehetséggondozással, és szívügyem ez a tantárgy, ami szerintem az ellehetetlenülés határához érkezett.
Az informatika, a számítógépes ismeretek szükségességének felismerésekor a technika tantárgy évi 74 órájába építették be a számítógépes alapismereteket, majd tantárgyunk óraszámának felét „áldoztuk az informatika oltárán”. Nem kérdőjelezem meg az ez irányú ismeretek szükségességét, hiszen magam is napi szinten használom, de az évtizedek során a megmaradt óraszámba minden módosításkor újabb, egyre több tananyag zsúfolódott.
A háztartási-, közlekedési-, műszaki ismeretek mellett a drogprevenciótól a gazdálkodási ismereteken át a pályaorientációig mindennel foglalkoznunk kell, a műszaki szemlélet kialakítása egyre kisebb jelentőségűvé vált. Csodálkozunk, hogy a gyerekek nem szakmát választanak, hogy szinte mindenki humán műveltségterületet céloz meg? Egyre kevesebb idő jutott eddig is a különböző alakítható anyagok megismerésére, az alkotás örömének megélésére, szakmák megismertetésére.
Most, amikor kiemelt cél műszaki szakemberek képzése, a munkára nevelés, érthetetlennek, és elfogadhatatlannak tartom a tantárgy óraszámának további csökkentését, kiváltképpen a nyolcadik évfolyamból való teljes kivezetését. Ekkor állnak diákjaink pályaválasztás előtt, ekkor hozzák meg a jövőjüket meghatározó egyik legfontosabb döntést: milyen szakmát válasszak? A tervezet nem segíti a NAT-ban megfogalmazott kiemelt célok elérését, a kétkezi munka megszerettetését, a műszaki értelmiség felé terelést, mondhatnám egy tudathasadásos, paradox helyzet állt elő. A cél eléréséhez ez a kerettanterv alkalmatlan eszköz. Az iskola a növekvő tananyag mellett, csökkenő óraszámokban nem képes teljes mértékben pótolni a családok helyes életvitelre nevelését sem. Nem vállalhatjuk fel teljes egészében ezt a feladatot, erre más megoldásokat kéne keresni.
Aki tanított már általános iskolában technikát, az tisztában van a gyerekek életkori sajátosságaiból adódó munkatempóval, tudja, hogy egy tanóra mire elég, mik azok az ismeretek, amit ezzel a korosztállyal meg lehet értetni, csináltatni. Hetedikben még korai a lakás elektromos-, és egyéb közművekkel való ellátását tanítani; nincsenek megfelelő előzetes ismereteik pl. fizikából. A túl sok új információ felszínes tudást eredményez. Minden pedagógus tudja, hogy az alkalmazható tudás megszerzéséhez gyakorlás, ismétlés szükséges. A TÉGY tantárgy lényege éppen ebben lenne, de erre a tervezet nem biztosít elegendő időt. És akkor a tárgyi-, és anyagi feltételek meglétéről, a csoportbontások szükségességéről még nem is esett szó.
Remélem, megfontolás tárgyává teszik a kerettantervben leírt tartalmakat, és óraszámokat, mert (bár nem szeretnék nagy szavakat használni, de) Magyarországnak a jövőben dolgozni tudó, akaró, és szerető termelő emberekre lesz szüksége. Nevelésük az általános iskolákban kezdődik!
Amennyiben a kerettantervvel kapcsolatosan részletesebb, tételesebb szakmai véleményt is elfogadnak akár tőlem, akár tanáregyesületünktől, szívesen vállaljuk annak megírását.
Tisztelettel, üdvözlettel: Somogyváriné Pajzs Klára
|