Banner
 

Megnyert pályázataink

 NTP-TV-15-0094 Életvitel

                            Technika

TOE konferencia véleménye PDF Nyomtat Email
Írta: Velner András   
2012 november 14., szerda 14:24

 A Technikatanárok Országos Egyesületének XVII. Országos Konferenciáján, Szerencsen megfogalmazott állásfoglalása a kerettanterv Technika, életvitel és gyakorlat tantárgy kapcsán

2012. október 5-7. között zajlott a Technikatanárok Országos Egyesületének Konferenciája és Ünnepi közgyűlése. A konferencia előadói között köszöntötte az Oktatásfejlesztő és Kutató Intézet képviselőit, a Kerettanterv: Technika, Életvitel és Gyakorlat Munkabizottságának elnökét. A konferencián elhangzottakat és a közösségi szakmai véleményt a következőkben ismerteti egyesületünk.

A közoktatás megújítására tett minden kísérlet alapvető célja, hogy jelentős mértékben javuljon az iskolarendszer eredményessége. Az eredményesség pedig nagymértékben függ az alapvető kompetenciák életkornak megfelelő sokirányú, tervszerű fejlesztésétől.

A Nemzeti Alaptantervben szereplő Életvitel és Gyakorlati Ismeretek műveltségterület kerettantervi tantárgyi megfelelője a Technika, életvitel és gyakorlat tantárgy.

A tantárgy más-más elnevezéssel régóta jelen a van az iskolai tantárgyak között, elég csak utalni a szakképzéstörténetre, a „szlöjd” mozgalomra, és a kézügyesség fejlesztést célul választó egész Európában szinte együtt reformált iskolai programokra. 2009-ben volt ötven éves a Gyakorlati foglalkozás és a hozzá kapcsolt tanárképzés is. Az 1978-as tantervi reform újítja meg a technikai nevelést, oly módon, hogy a tantárgy korszerű műszaki alaptudományos bázis műveltségelemeket alakítson ki minden iskolai korosztályban. A természettudományos műveltségelemeket közvetlenül szintetizáló tantárgyunk, nem csak a manuális képességek kialakításával és fejlesztésével – bár ez nem kevés, gondoljunk csak az ember által teremtett technikai környezetre és az alkotó, építő emberi munkára -, hanem az elemi technikai intelligencia, és a nemzeti műszaki kultúrába való bevezetéssel is foglalkozik.

Számos társadalmi jelenségért, a közállapotokért (mint pl.: a munkanélküliség, a fizikai munka becsülete, a természettudományos és műszaki pályák alulpreferálása, leszakadó rétegek célorientálása, stb. …) közvetlenül képes tenni tantárgyunk az iskola világában. Tanáregyesületünk az alap, a közép és felsőoktatás technikai neveléséért tenni kész tanártársainkat szervezi, szakmai fejlesztési és szakmai érdekérvényesítési céllal.

Aggódva figyeli tanártársadalmunk, hogy a változó pedagógiai feltételrendszerben, éppen az a tantárgy szenvedi el a legnagyobb hátrányokat, szorul vissza szakmai feltételeiben, a gyermeket fejlesztő szaktantermi körülményeinek szegényedése éppen ott üt vissza, ahol arra a társadalmi szükség a legnagyobb lenne.

Szakmai közösségünk nem csak az érdekképviselet, hanem a közjó iránti elkötelezettségből fakadóan is bizton állítja, hogy a szakképzés hatékonyságnak mai mélyrepülése visszafordítható lenne, ha a technikai képességek alapozása megfelelő lenne az általános iskolában.

Összegyűjtöttünk néhány érvet a gyakorlat-orientált technika tárgy, a technikai képességek komplex alapozásának szükségessége mellett:

  1. Az embert egyszerre három környezet veszi körül: Természeti-, társadalmi-, és  technikai környezet. Az emberi lét alapja e három környezet egyensúlyának fenntartása. Közoktatásunk kötelessége mindhárom környezetet és azok egymásra hatását (globális problémák) a tantárgyi rendszerben leképezve a felnövekvő nemzedékkel megismertetni. A technikai műveltség az általános műveltség része! – Ebből fakadóan súlyos helyzetet teremt, hogy a még NAT-ban 10 évfolyamra tervezett képzés, a 7-dik és 11-dik évfolyam között megszakad.

  2.  A nyolcadik osztályban elvett technikaóra szakmai közösségünk számára elfogadhatatlan és érthetetlen – a köznevelési és alaptantervi célokkal is teljes ellentétben áll. Bele se merünk gondolni, hogy mit sugall – egy munka alapú társadalomban, a műszaki kultúraközvetítésnek, a gyakorlati ismeretek képviseletének ilyen megítélése, ezen helyzete. Egyetlen illusztratív példa a technikatanár 8. osztályos szerepvállalására. A Szakma Sztárja tavaszi fesztiválra szakos kollégáink tizennégyezer nyolcadikos diákot hoztak Budapestre a pályaválasztás idején.

  1. A kulcskompetenciák között szereplő természettudományos-  és technikai kompetencia a műveltségtartalom fontosságát határozza meg a két terület egyenrangúságában. A lényeg az analitikus természet megismerésen és a szintetikus tudásalkalmazáson, ezek összetartozó, környezetépítő összhangján van !
  2. A „technika” a gyakorlati képességek fejlesztésével olyan értékek kialakításához, kialakulásához járul hozzá, mint az előrelátás, körültekintés, pontosság, kreativitás, a tervezés és kivitelezés összetartozás. Az anyagok vizsgálata, felhasználása és az igényeinknek megfelelő kész tárggyá formálása közben fejlődik az ember algoritmikus gondolkodása, szemmértéke, a munkamozdulatok pontossága, esztétikai érzéke, önértékelés.
  3. A „kéz intelligenciájának” fejlesztése is fontos feladat. Az ügyes kezű, konstruktív szakember elhelyezkedési esélyei nagyobbak! Talán közhely: A hazának nemcsak kiművelt emberfők sokaságára – természetesen arra is -, de kiművelt kezekre, szakemberekre szüksége van.” A finnek országstratégiája a 2030-ig tartó tervezésben kiemeli a kézügyesség fontosságát, - pedig ennek a nevelésnek náluk évszázados hagyománya van, „szlöjd” – „ Adjátok át a kézügyességet, mert a kézi, alkotó munkához kapcsolódó ügyesség nem öröklődik magától a fogyasztói társadalomban. Ezek átadása az unokák korosztályának versenyképességi tényező a jövő világában.”
  4. Az értékek megőrzésének igénye és felelőssége csak annál a gyermeknél alakítható eredményesen, aki tudja, megtapasztalta már, milyen emberi teljesítmény valamit alkotni, előállítani. Aki ezt nem éli át, nem igazán tudja a körülötte lévő emberi alkotásokat megbecsülni! A szinte minden órán zajló egyetemes tanulási képességfejlesztés szinte egyedül a technikaórán, és a tárgyalkotásban van jelen élményszerű, terméket, tárgyat előállító munkában. Ennek visszaszorulása az egy órás képzésben lehetetlenné teszi a pedagógiailag és pszichológiailag is indokolt munka és játék szerepét.
  5. A munka megbecsülése, értéktisztelete a céltudatos, szorgalmas, alkotó ember jellemzője. Kell tehát a munkára, munkakultúrára nevelés!

8.      A tervezést, a gazdálkodást (anyaggal, energiával, pénzzel, idővel, humán erőforrásokkal) a gyermek életkori sajátosságai figyelembevételével gyakoroltatni, megtapasztaltatni kell.

9.      Fontos feladata a technika tárgynak a természettudományi tárgyakban és más „tudásforrás”-ból szerzett ismeretek szintetizálása egy-egy probléma megoldása során. A Technológiai ismeretek fontosságát igazolandó álljon itt Teller Ede hangsúlyosan elmondott gondolata: A tudomány, a technológia - ezt világosan és erősen akarom mondani – nem old meg minden problémát. De tudomány és technológia nélkül semmiféle problémát nem lehet megoldani.” Teller Ede

10.  Bátran állíthatjuk, hogy a „tudásiskolában” kudarcok sorozatát elszenvedő gyermek is sikerélményhez jut gyakorlati képességeinek kipróbálása (és fejlesztése) által – és nem csak Ő, de tanítója, szülője is !

  1. Ha az ember nem ismeri az anyagok legfontosabb tulajdonságait, mindennapjaink technikai rendszereit, akkor nem tudja azokat rendeltetésszerűen, balesetmentesen használni.
  2. Közvetlen társadalmi haszna van a nemzet műszaki műveltségének. Elég említeni: fogyasztási szokásainkat, környezeti beruházásainkat, a fenntarthatósághoz való hozzáállásunkat.
  3. Tantárgyunk számos nevelési területet gondoz (több-kevesebb tantárgyi kooperációban, néha magára hagyatottan is), pl.: közlekedési ismeretek, pályaorientáció, gazdálkodás, háztartási ismeretek, lsd: NAT (műveltségelemek), a szakképzés alapozás, de akár olyanokat is – a teljesség igénye nélkül,-  mint az alkotás kommunikáció, a kísérletező tapasztalatszerzés, az esztétikai nevelés: alkotásban, kommunikációban, munkamozdulatokban, és helyszín, a szaktanterem esztétikumában …
  4. Az elmélet és gyakorlat egységében komplex nevelési fejlesztés végezhető, így a technika óra a tanulásnak, a játéknak, és az alkotó munkavégzésnek is terepe lehet, természetesen a szaktanári elhivatottság mellett a szükséges alapfeltételek megléte esetén.

Kérjük és javasoljuk, hogy a Kerettanterv a NAT alapján (az ott elfogadott körülményeiben) az alapvető kompetenciák fejlesztésének színtereként szánjon fontos szerepet a technikai képességek alapozásának. Az alkotás semmivel nem pótolható öröme hatalmas motiváló erő. Motiváció nélkül pedig nincs tanulás.

Szakmai segítségünket és együttműködésünket felajánlva, tisztelettel:

 

Technikatanárok Országos Egyesülete

2012. október 7. Szerencs

Utolsó frissítés: 2012 november 19., hétfő 21:58
 
porn porn porn cisini sitiliri bihis sitiliri dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir 2024 bihis sitiliri bihis sitiliri bahis siteleri cisini sitiliri cisini sitiliri dinimi binisi virin sitilir 2024 porn siteleri 2024 dinimi binisi porn sex siteleri 2024 porno dinimi binisi porn porn porn porn porn porn porn porn porn grindpishibit sex binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir dinimi binisi virin sitilir xnxx porn xnxx porn deneme bonusu deneme bonusu veren siteler