Banner
 

Megnyert pályázataink

 NTP-TV-15-0094 Életvitel

                            Technika

Egyéni pályázatok PDF Nyomtat Email
Írta: Vesztróczy László   
2016 január 07., csütörtök 14:25

 A pályázatot azon tanulók számára írtuk ki (először a 2013/14-es tanévben), akik szeretnek maguk elmélyedni egy témában, szeretnek utánanézni egy hírnek, egy eseménynek, szívesen olvasnak, kutatnak valamely témában.  Ebben nem csalódtunk, vannak ilyen tanulók.

A pályázat kiírásának ötletét a Móricz Zsigmond körtéren látottak adták. Évekkel ezelőtt egy építkezési palánkon gyermekrajzok voltak kirakva „Milyen lesz Budapest 50 év múlva? címmel. Különböző épületek, többnyire magas házak voltak láthatók a tablón, de volt a cím után egy filctollal írt megjegyzés is: … a négyes metró átadásának évében.

A rajzok láttán arra gondoltam, hogy kérdezzük meg a tanulókat, hogyan fognak közlekedni 50 év múlva, de nem csak a budapestiek, hanem a vidékiek is, ezért került bele a kiírásba, hogy a lakóhelyén hogyan fognak majd közlekedni, feltételezve, hogy akkor is a mai lakóhelyük közelében fognak élni.

 A pályázatot egyénileg kell elkészíteni, elsősorban a saját elképzeléseiket írják le, rajzolják le. Amennyiben felhasználnak szakirodalmi részleteket vagy internetes cikkeket, ábrákat, akkor feltétlenül jelöljék meg azok forrását, de hangsúlyozzuk, hogy az egyéni elképzeléseket, rajzokat, megfogalmazásokat előnyben részesítjük. Kézírással is készíthetők a dolgozatok.

 A pályázat terjedelme a 10 oldalt (A4) ne haladja meg a rajzokkal, képekkel, ábrákkal, grafikonokkal együtt. Elkészítőként egy név szerepeljen rajta, a pályázó iskolájának pontos címe és a technikatanár neve is.

Kérjük a Kollégákat, hogy biztassák és segítsék a tanulóikat, hogy vegyenek részt a pályázaton, hogy készítsenek a témában dolgozatot.

Az eddigi pályázatok:

Tanév:

Téma:

2013/14

Hogyan fogok közlekedni lakóhelyemen 50 év múlva?

2014/15

A mosás technikatörténete

2015/16 

A világítás technikatörténete

 

A 2013/14-es tanévben a megadott határidőig 6 iskolából 15 pályázat érkezett, a pályázók egyharmada (5 fő) lány, aminek külön is örültünk, bizonyították, hogy a lányokat is érdeklik a műszaki, technikai problémák.

Általános problémaként jelölhetem meg, hogy nem mindenki elemezte lakókörnyezetének mai közlekedési problémáit.  Csábító volt az is, hogy a jövő közlekedésének problémáit sci-fi világába tartozó megoldásokkal oldják meg a pályázók. Többen filmes élményeiket építették be pályázatuk anyagába.

 

A 2014/15-ös tanévben a mosás technikatörténetét választottuk a pályázat témájának.

A háztartási munkák közül az egyik legnehezebb munka volt a mosás. Azt kértük, hogy a pályázók mutassák be, hogy az idők folyamán hogyan alakult ez a háztartási munka, milyen volt régen, és a technikai fejlődés hogyan könnyítette meg ezt a feladatot. Erről írók, költők munkái is tanúskodnak, melyekben érzékeltetik a munka nehézségét.

Javasoltuk, hogy a pályázó tanulók beszélgessenek nagyszüleikkel, készítsenek riportot, fényképet a régi eljárásokról, módszerekről.

A pályázatra 15 iskolából 19 pályázat érkezett, 6 fiú készített dolgoztot. Két iskolából a kiírástól eltérően több pályázatot küldtek, melyekből kettőt-kettő értékeltünk, a többit sorrendbe állítottunk ugyan, de szövegesen nem értékeltük.

A zsűri számára nehéz volt az értékelés, mert a pályázók többsége az interneten található anyagokat használta fel. Úgy gondoljuk azonban, hogy ez is hasznos volt, hiszen további tanulmányaik során is kell majd egy-egy téma feldolgozásához az internet adta lehetőségeket felhasználni.

Az nem baj, hogy felhasználják az ott fellelhető anyagokat, de az egyszerű kivágás, majd bemásolás nem járható út. Arra kell a tanulókat rábírni, hogy az interneten talált anyagokat elolvasva saját gondolataikat, véleményüket fogalmazzák meg.

A megadott terjedelmi korlátot betartották a pályázók. Nagyon szép kézírásos pályázatokat kaptunk, és a jövőben is biztatjuk a pályázókat, hogy így készítsék dolgozataikat. A többség azonban géppel írta dolgozatát nagyon eltérő betűnagysággal. Ezért a jövőben célszerű lesz meghatározni ennek formáját. (Pl. Times New Roman, vagy Ariel, 12–es betűnagyság, 1,5-es sortávolság.)

Nagyon dicséretes, ha egy osztálynyi tanulót megmozgat a pályázat egy iskolában, de kérjük, hogy az iskolai szűrés után a legjobbat, párhuzamos osztályok esetén a két legjobbat küldjék be.

 

A jelen tanév pályázati témája: A világítás technikatörténete

  A pályázat témájának aktualitását indokolja, hogy 2015-ben a fény éve számos rendezvény keretében találkozhattak a tanulók a fény témájával.

A pályázat elkészítése során áttekinthetik a tanulók azt az utat, amit az emberiség a fáklyától a LED lámpák alkalmazásáig megtett a világítás különböző módjainak, eszközeinek felhasználása során.

Érdeklődjenek, hogy lakóhelyükön mikor váltotta fel a petróleumlámpát az elektromos áram táplálta izzólámpa, azaz mikor „vezeték be a villanyt”?

         Mutassák be, hogy e területen milyen maradandó tevékenysége volt a magyar tudósoknak, a magyar iparnak, milyen irodalmi alkotásokban találunk utalást a témára vonatkozóan. (A versenyfelhívás az Egyesületi honlapon olvasható!)

 Vesztróczy László

Utolsó frissítés: 2016 június 03., péntek 20:39
 
 

Látogatóink

Jelenleg 1 vendég olvas minket

Képek a galériából

Statisztika

Tagok : 2964
Tartalom : 64
Linkek : 54
Tartalom megtekintés találat : 173296
donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur donomo bunusur tupubor sitecisi tupubor sitecisi tupubor sitecisi tupubor sitecisi tupubor sitecisi tupubor sitecisi tupubor sitecisi tupubor sitecisi behes sitecisi behes sitecisi