Egyéni pályázat eredményei 2016 |
Írta: Velner András | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2016 szeptember 18., vasárnap 16:22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egyéni pályázat 2016 A Technikatanárok Országos Egyesülete által immár harmadik tanévben kiírt: A világítás technikatörténete c. pályázat rendkívüli munkákkal igazolta az egyesületi cél helyességét. Mely szerint: technikatörténeti témákban is érdemes munkára, kutatásra hívni a technikát tanuló diákokat, hiszen szakmúzeumok, közgyűjtemények anyagait elérő, velük méltó módon versenyző pályamunkák érkeztek be határidőre. Idén 16 intézmény 19 diákja készített pályázatot, melyekben egy esetben ketten készítették közösen a tanulmányt, a bírálói team természetesen így is befogadta és külön-külön, azonos helyen–rangsorban értékelte és jutalmazta a szerzőpárost.
Az immár működő versenyhagyományoknak megfelelően az eredményhirdetés alkalmának a XVII. Technikaverseny Országos Döntőjének záróünnepségét választottuk, így nemcsak alkalmasan hosszan volt lehetőségünk - legjobb szándékaink szerint – értékelni és rangsorolni a pályamunkákat, de méltó körülmények is várták a pályázókat. Sajnos a közoktatás támogató intézményrendszere még nem vállalja fel ezen események egyöntetű támogatását, így néhány diák és felkészítő tanára nem tudta vállalni a személyes jelenlétet a díjátadón, de mégis a pályázói többség jelen tudott lenni Szerencsen. Néhány esetben ez sajnos nem a KLIK támogatásának, hanem a szülői áldozatvállalásnak volt köszönhető. A fent sorolt tanulságokat egyesületünk a jövőben orvosolni igyekszik. Az országos versenyek értékelési szokásait alapul választva az első tíz helyezett pályamunkát rangsorolta az egyesületi elnökségből összeálló Bíráló Bizottság. A versenyértékeléshez csatolva van e táblázat is.
A pályamunkák értékelése
Minden pályamunka a kiírásoknak megfelelően készült, általában a tartalmi teljességre törekvés, és a pályázati kiírásban javasolt tematika adta a munkák szerkezetét. Mégis, mind: módszertanában, illusztrációs megoldásokban, irodalmai citátumokban, modelltársításokban és cd mellékleten rendkívüli változatosság is a jellemzője volt a munkáknak. A dolgozatok közül nyolc készült kézírással, míg tíz munka géppel írt és szerkesztett szöveg volt. Néhány munka értékét az irodalmi vonatkozások emelték, míg többen albumszerű kötetet készítettek. Túri Márton, a Csajági Református Általános Iskola diákja kézzel fűzött, faoszlop gerincű laminált lapokkal szerkesztett kódexet készített, képekkel, tablókkal illusztrálva, mintegy tizenöt oldalon. Többen rendkívüli rajzi igényességgel illusztrálták a munkát, ahol a képek többféle technikával illeszkedtek a szövegbe. A dombóvári szerzőpáros Komprád Panni és Szlobodics Soma kétszer 4 oldalas lefűzött munkába illesztette Ivanich Antal életútját is, és ezt kilenc kihajtható tenyérnyi rajzzal szemléltette, mint aki a dombóvári világítástörténet kiemelt személye. A legjobb dolgozatnak a bizottság Kovács Péter hatodik osztályos diák munkáját választotta (a Rákoscsabai Jókai Mór Református Általános Iskola diákja, felkészítő tanára Kántor Pálné), aki a munka CD mellékletében egy személyes vallomás hanganyagát csatolta az 1963-as Aporligeti villamosításról, ahol a Magyarországi községek, - a vidék – villamosításának programja befejeződött. Az interjú alany Gazdag László nyugalmazott technika szakos tanártársunk, aki ezt az eseményt nyolcadikos kisdiákként élte meg szülőfalujában. De volt, aki DVD mellékletében nagymamája visszaemlékezését csatolta, milyen élmény volt a petróleum lámpa melletti tanulást villanyvilágítás mellettire cserélni. Találkoztunk valóságos illusztrációval, ahol a szerző (Darányi Melinda, Thököly Imre Két Tanítási Nyelvű Általános iskola, Hajdúszoboszló) a világító eszközök néhány jellemző példáját maketteken, ill. terepasztalon is bemutatta csatolt munkájában.
Összességében nagyszerű munkákat készítettek a pályázok, az összegyűjtött tényanyagok, az elhivatott igyekezettel készített illusztrációk arról győztek meg bennünket – akik láthatták, olvashatták a munkákat, - hogy élménynek, komoly munkának és nagyszerű tanulási tapasztalatnak élhették meg pályázatuk készítését a diákok. A sorba rendezett, és helyezéseket, oklevelekkel igazolt teljesítményt az E-on jóvoltából kísérte méltó ajándékcsomag is, így a tanulás jutalma ugyan a tudás, de ezek az ajándékok is örömöt, és viszonzást jelenthettek az elismerés mellé.
Ezért is folytatódik az új tanévben immár negyedik alkalommal az egyéni pályázati verseny a tanáregyesületi honlapon.
|